tirsdag den 5. april 2016

Biotop. Netopgave 1

Udvælgelsen af min Biotop viste sig som en større opgave end først beregnet, og så alligevel ikke. Desværre har min tid været sparsom, og næsten uanset hvor jeg valgte ville det kræve en køretur.
Tankerne har vendt flere steder, og i bund og grund har jeg måske gjort opgaven sværere for mig selv, men har valgt en Biotop udfra et Livshistorie perspektiv. Hvad er mere nærliggende når man arbejder med unge med sociale vanskeligheder, der ihvertfald ikke gider naturen, end at finde et sted hvor de har leget og haft gode minder som børn.
Som tænkt så gjort, og jeg har valgt min biotop ud fra min egen livhistorie:

Præsentation:
De lykkeligste år jeg mindes fra min barndom, var hvor vi boede i en lille landsby der hedder Underup. Jeg har flyttet en del i mit liv, men er i dag endt små 15 km derfra. Når jeg tænker tilbage blev rigtig meget af tiden brugt i den frie natur, og især et lille stykke vækker minder.
 Vi boede i det røde hus. Ved siden af ses en markvej, der fører ned i en skov. Da vi kom fri af huset og haven var der marker på begge sider. 50 meter længere fremme gik der en meget lille skrænt op på højre side. Først lå der en masse store sten fra landmandens ejendom. 20-25 meter længere fremme står et enligt træ, og yderligere 5-10 meter fremme stod to træer tæt sammen.
 Jeg var overrasket over hvor småt det er, og træerne har også set bedre dage. Men hold op hvor det bragte minderne frem. På et senere tidspunkt når tiden er til det, vil jeg sætte mig derud, og bare sidde med lukkede øjne, og lade mine sanser arbejde på højtryk. Lade tiden flyve, og mindes min barndom, og mærke om jeg kan huske de samme sanseoplevelser.

Men før det, var opgaven klar. Der skulle findes 10 planter og 10 dyr. En opgave, som jeg fra starten kunne se blev svær.

Planter:
Den er svær, men vil vurdere der er tale om vildt kørvel
 Både her på stenen, men også på træerne er der store mængder mos. 
 Når jeg kigger på billedet kan jeg desværre ikke bedømme hvilken plante det er. Så det bliver en opgave næste gang jeg kan besøge min Biotop 
 Umiddelbart vil jeg skyde på det er små skud af skovsyre der anes i bunden
 Mælkebøtteblade i baggrunden. 
 For at kunne bestemme træsorten vil jeg ved næste besøg forsøge at finde skud samt blade. visne blade i området tyder dog på Egetræ
 Her er der også skovsyre samt i bunden anes et par blade fra en vild jordbær plante
 Halvtørt græs på skrænten
Bladene tyder på egetræ. Blomsten er en Skilla

Dyr fundet på Biotopen:
 Den klassiske regnorm var til stede flere steder
 Skarnbassen gemte sig under en sten
 Man skal være hurtig. Opdagede en stor Skolepender, men inden jeg havde kameraet igang var den længe væk
 Gemt i træet fandt jeg en sommerfuglepuppe

 Jeg vil vurdere dette dyr til at være en skovsnegl med lyse aftegninger. Den gemte sig i træet

De klassiske bænkebidere, her med skovsneglen i bunden

Nu glæder jeg mig blot til jeg får mere tid, og igen kan besøge min biotop, for både at observere, men også gå mere på opdagelse i den. Og ikke mindst udfordre mine sanser. :-)


6 kommentarer:

  1. Super idé at vælge din biotop ud fra et livshistorisk perspektiv.

    SvarSlet
  2. Super idé at vælge din biotop ud fra et livshistorisk perspektiv.

    SvarSlet
  3. Hejsa

    Fint du er kommet i gang med biotopen - det bliver spændende at følge med. Pluk evt. blade fra de planter du har svært ved at bestemme og fotografer dem på en neutral baggrund, så har vi lettere ved at guide dig... Umiddelbart synes jeg ikke jeg kan se skovsyre og jordbær på dit foto - det bliver lettere når planterne bliver lidt større. De får begge hvid blomster...
    Overvej hvis du en anden gang finder en puppe eller larve at holde den i en lille bøtte med foder (til larven) således at du kan følge forvandlingen til voksen insekt :-)

    SvarSlet
  4. Hej David! Jeg kan ikke finde de 4 aktiviteter i biotopen. Kigger du på det?

    SvarSlet
  5. Hej David! Jeg kan ikke rigtig finde noget på dyre eller plantehold heller? Mvh Ib

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ib

      Så fik jeg smidt en del op. Havde snakket med Ida, om jeg var pænt presset på tid, hvorfor jeg ikke nåede det inden for deadline.
      Men nu er det her

      Slet